طلای ۲۴ عیار چگونه است؟

عیار طلاسکس از رایج ترین اصطلاحاتی است که در بازار طلا استفاده می شود. همه ما خواه و یا ناخواه این اصطلاح را به کار می بریم بدون اینکه کاملا معنا و مفهوم آن را درک کرده باشیم. مثلا هنگامی که به طلا فروش مراجعه می کنیم با اصطلاحات طلای 24 عیار، طلای 18 عیار برخورد می کنیم. اما وازه عیار به چه معناست؟ طلای 18 عیار و 24 عیار چه ویژگی ها و چه تفاوت هایی دارند؟ طلای 24 عیار بهتر است یا 18 عیار؟ و …

عیار طلا چیست؟

واژه عیار در رابطه با درجه خلوص مصنوعاتی است که با طلا ساخته می شوند. 24 واحد کامل عیار طلا است. بدین معنا که طلای 24 عیار طلای خالصی است که 99.9 درصد آن طلا است. به همین ترتیب، طلای 18 عیار دارای درجه خلوص برابر با 75 درصد است که 25 درصد آن را فلزی دیگر تشکیل می دهد. پس تا اینجا با مفهوم عیار آشنا شدیم و دانستیم که طلای 24 عیار طلای خالص است و طلای 18 عیار ترکیب طلا و فلزی دیگر با نسبت 75 به 25 است.

باید بدانید که عیار تعیین کننده مرغوب بودن یا نبودن طلا نیست؛ بلکه میزان وجود فلزات دیگری که در ساخت مصنوعات طلا استفاده می‌شود را تعیین می‌کند.

به طور کلی برای تعیین عیار از اعداد مختلفی همچون ۱۸K، ۱۴K یا ۱۰K  استفاده می‌شود. هریك از این اعداد بیانگر وجود درصد ‏مشخصی از طلا در یك شئ است. ‏حرف انگلیسی K در کنار این اعداد اولین حرف کلمه قیراط (karat) است. از قیراط برای نمایش درصد خلوص طلا استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که در زبان انگلیسی «عیار» را «قیراط» (carat یا Karat) می‌نامند و به همین خاطر با حرف اختصاری K مشخص می‌کنند. اما این قیراط با آن قیراطی که واحد اندازه‌گیری جرم سنگ‌های قیمتی و مروارید است، فرق دارد.

پس متوجه شدیم که «عیار»، واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بهاست. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که چرا طلا را با دیگر فلزها ترکیب می‌کنند؟ به این خاطر که طلای خالص ذاتا نرم است و هنگام استفاده در ساخت مصنوعات ممكن است تغییر شكل پیدا كند. ‏به همین خاطر برای اینکه سختی و استحکام کافی داشته باشد، معمولا آن را با فلزهای دیگر همچون مس، نقره، پلاتین و نیکل ترکیب می‌کنند.

طلای ۲۴ عیار چیست؟

به طلای ۲۴ عیار، طلای خالص یا طلای ۱۰۰٪ نیز می‌گویند. در طلای ۲۴ عیار، هیچ ناخالصی وجود ندارد و رنگش نسبت به طلاهای دیگر بسیار درخشان‌تر و زردتر است. البته خلوص آن به طور دقیق ۹۹.۹٪ است. حداکثر عیاری که برای آلیاژ طلا در نظر می‌گیرند ۲۴ است و بالاتر از  این عدد نیست و طبیعتا گرانترین نوع طلا است.

از طلای ۲۴ عیار در ساخت تجهیزات پزشکی، برقی، ساخت شمش و سکه استفاده می‌شود. به دلیل نرم و شکننده بودن، برای تولید جواهرات، طلای ۲۴ عیار توصیه نمی‌شود. با این حال در کشورهای عربی در ساخت زیورآلات بسیار رایج است.

صنعت طلا سازی کشورها و عیار طلا در آن‌ها

کشورهای مختلف از طلا با درصد خلوص‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. اغلب در کشورهای عربی از طلا با بیشترین خلوص یعنی ۲۴ عیار استفاده می‌شود. در کشورهای دیگر درصد خلوص طلا بین ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۸، ۲۲ متغیر است. در دنیا، عموما طلای ۱۸‌‌K استفاده می‌شود. با این حال هر کشوری بسته به نوع فرهنگ و سبک زندگی خودش قوانینی در ساخت طلا دارد. همیشه توجه کنید که عیار، هیچ ارتباطی به ساخت،طرح و رنگ طلا ندارد.

صنعت طلا سازی در ایران و عیار طلا در آن

در کشور ایران از طلای ۱۸، ۲۱و ۲۲ غالبا استفاده می‌شود. معمولاً در شهر یزد از طلای ۲۰ عیار استفاده می‌شود. شهرهای جنوبی کشور از طلای ۲۱ و ۲۲ عیار استفاده می‌کنند زیرا معتقد هستند که طلا باید زرد و درخشان باشد. در دیگر شهرهای ایران غالبا از طلای ۱۸ عیار استفاده می‌شود.

تفاوت عیار طلا ۱۸، ۲۴ و ۷۵۰ 

در نتیجه باید گفت طلا ۱۸ عیار همان طلا ۷۵۰ است و فقط تفاوت نام‌هایشان، بازی با اصطلاحات در این حوزه است و طلا ۲۴ همان خالص‌ترین طلا موجود در جهان را می‌گویند که طلای ۱۰۰۰ در نظر می‌گیرند. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات کاملی از انواع عیار را یک  بار دیگر مرور کنید.

عیار عدد عیار درصد خلوص
۲۴ ۱۰۰٪
۲۳ ۹۵۸ ۹۵.۸٪
۲۲ ۹۱۶ ۹۱.۶٪
۲۱ ۸۷۵ ۸۷.۵٪
۱۸ ۷۵۰ ۷۵٪
۱۴ ۵۸۵ ۵۸.۵٪
۹ ۳۷۵ ۳۷.۵٪

کدام عیار طلا بهتر است؟

شاید شما هم  پس از آشنایی با انواع عیار در قسمت قبل از خود بپرسید: «کدام عیار برای طلا بهتر است؟» برای پاسخ به این سوال باید از خود بپرسید می‌خواهید با این طلا چه کار کنید؟ اگر می‌خواهید خرید طلا را به قصد استفاده زینتی امتحان کنید، یک نوع طلا و اگر به دنبال سرمایه گذاری طلا هستید، نوع دیگری از طلا با عیاری خاص به کار شما خواهد آمد.

محاسبه درصد خلوص طلا

محاسبه خلوص طلا به دو روش صورت می‌گیرد:

  1. روش اول) در این روش طلای خالص را ۱۰۰۰ در نظر می‌گیریم، یعنی ۱ کیلوگرم یا ۱۰۰۰ گرم وزن خالصش است. حالا اگر بگوییم طلای ۷۵۰ یعنی از ۱۰۰۰ گرم ۷۵۰ گرم یا ۷۵٪ طلای خالص است و بقیه حجمش آلیاژ به کار رفته در آن است.

روش دوم)  در این روش طلا ۲۴ عیار را خالص و همان ۱۰۰۰ در نظر می‌گیریم. بنابراین طلای ۱۸ عیار همان ۷۵۰ یا ۷۵٪ است. به همین صورت با گرفتن یک تناسب ساده می‌توان عیار هر طلایی را به راحتی گفت. مثلا طلای ۱۴k، در حدود ۵۸.۳٪ طلا و ۴۱.۷٪ آن را آلیاژهای دیگر تشکیل داده‌اند.

حقایق طلای ۲۴ عیار

طلای ۲۴ عیار ممکن است گران باشد، اما خوراکی نیز هست، در کشورهای آسیایی برخی افراد ذرات طلا را در ژله میوه، تنقلات، تابه ماسالا و غیره قرار می دهند.

بسیاری از مردم برای مقاصد پس انداز، سکه هایی از طلای ۲۴ عیار می خرند، زیرا ارزش طلا روز به روز افزایش می یابد.

طلای ۲۴ عیار همان ظاهر زرد نارنجی را دارد و این نوع عیار طلا در مقایسه با طلای ۱۸ عیار، چگالی کمتری دارد.

طلای ۲۴ عیار را می توان به عنوان یک سرم بر پایه آب استفاده کرد که به ترمیم پوست کدر کمک می کند.

حقایق طلای ۱۸ عیار

برخلاف طلای ۲۴ عیار، طلای ۱۸ عیار از رنگ روشن تری برخوردار است، بنابراین اگر می خواهید جواهرات زرد رنگ ظریف تری بپوشید، ۱۸ عیار بهترین گزینه است.

طلای 18 عیار ارزانتر از طلای 24 عیار است، طلای 18K را می توان برای جواهرات با طراحی پیچیده تر استفاده کرد، در برخی موارد، سازندگان می توانند به هزینه کلی اضافه کنند.

طلای ۱۸ عیار حاوی ۷۵ درصد فلز دیگر است به طوری که می توان رنگ های مختلف آنرا با رنگ فلز مخلوط شده در آن به دست آورد.

تقریباً تمام جواهرات الماس و سنگ های قیمتی، از طلای ۱۸ عیار ساخته شده است، زیرا به اندازه کافی سخت است که الماس را در جای خود نگه دارد تا جواهرات را بتوان به راحتی طراحی کرد.

طلای ۱۸ عیار را می توان روزانه استفاده کرد و نگهداری از آن آسان است، می توانید جواهرات خود را به راحتی تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.