تميز كردن طلا با سركه و جوش شیرین

طلا یکی از گران بهاترین فلزهای جهان است که در عین حال محبوبیت بسیاری هم دارد. اکسسوری های ساخته شده با طلا، در عین حال که بسیار زیبا هستند، محبوبیت خاصی هم دارند. خصوصا خانم ها، از طلا به عنوان یک مکمل برای استایل های خود استفاده می کنند.

اما استفاده طولانی مدت و گاهی حتی کوتاه مدت از اکسسوری های طلا، سبب می شود تا این اکسسوری ها کدر و تیره شوند و دیگر مانند روز اول زیبا و براق به چشم نیایند.

مسلما کدر و سیاه شدن طلا برای هیچ کس مطلوب نیست. همین امر سبب شده تا افراد با کمک روش های مختلف، این لوازم گرانبها را تمیز کنند تا بتوانند مانند روز اول براقیت و درخشندگی آنها را مشاهده نمایند.

روش های خانگی بسیاری وجود دارند که با کمک آنها و با موادی ساده و رد دسترس، می توانید زیورآلات خود را زیبا و درخشنده نمایید. در ادامه تعدادی از این روش ها را برای شما بیان نموده ایم. یکی از مهمترین و پرکاربردترین این روش های خانگی، تمیز کردن طلا با کمک سرکه و جوش شیرین می باشد.

اگر تصمصم دارید تا زیورآلات را براق و جذاب نمایید، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید. اما قبل از اقدام به هر کاری، ابتدا قسمت “نکات مهم هنگام شستشوی طلا” را مطالعه نمایید.

اهمیت تمیز کردن طلا

برخی از افراد تصور می‌کنند که با توجه به این ‌که طلا یک نوع فلز مقاوم است، با گذر زمان دچار تغییرات نمی‌شود. اما این ‌گونه نیست. فلز طلا با گذر زمان به دلیل تماس با مواد بهداشتی، عرق، عطر و… دچار کدری شده و درخشش خود را از دست می‌دهد. استفاده مداوم از زیورآلات طلا نیز باعث سایش و کدری آن‌ها می‌شود. بنابراین هر چقدر هم از طلای خود محافظت کنید، زیورآلات شما به ‌مرور دچار تغییرات می‌شود. به ‌همین دلیل لازم است هر چند وقت یک ‌بار نسبت‌ به تمیز کردن طلا اقدام کرده و برای رفع کدری آن‌ها از روش‌های گوناگونی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که طلای خالص و ۲۴ عیار دچار تغییرات نمی‌شود. تغییر زیورآلات شما بدلیل وجود ناخالصی فلزات دیگر است. طلای ۲۴ عیار به دلیل نرمی خود قابل‌ استفاده در زیورآلات نبوده و طراحان برای ساخت زیورآلات از ترکیب آن‌ها با فلزات ارزشمند دیگری مانند نقره و مس استفاده می‌کنند تا به یک سفتی قابل ‌قبول برسد. استفاده از این فلزات در ساخت جواهرات طلا به سفتی و حفظ شکل زیورآلات شما کمک می‌کند. اما این فلزات به ‌مرور زمان با اکسیژن هوا، بقیه آلیاژها، رطوبت و سولفور واکنش داده و باعث سیاه شدن و تیرگی طلای شما می‌شوند. پس تیرگی زیورآلات شما به‌ خاطر این‌ موضوع نیست که طلای شما اصل نیست، بلکه به‌خاطر وجود فلزات دیگری است که برای حفظ شکل آن، به آن اضافه شده‌اند.
هرچه عیار طلای شما بالاتر باشد، تیرگی و کدر شدن آن در طول زمان نیز کمتر خواهد بود. اگر در ساخت زیورآلات شما از مس بی‌کیفیت استفاده‌ شده باشد یا درصد مس استفاده‌ شده در زیورآلات، بیشتر از نقره باشد، احتمال تیرگی و کدر شدن طلای شما زیاد است. این اتفاق در فصل‌های گرم سال بیشتر دیده می‌شود زیرا با تعریق بدن انسان، نمک موجود در عرق با مس موجود در زیورآلات شما واکنش داده و باعث سیاه شدن طلا و افتادن رد سیاه یا سبز طلا روی انگشت می‌شود.

8 روش برای براق کردن طلا

1- پراکسید هیدروژن و جوش شیرین

شما می توانید جرم و آلودگی و چربی هایی که روی سطح طلا یا نقره را پوشانده با مالیدن خمیر حاصل از پراکسید هیدروژن و جوش شیرین تمیز کنید.

2- خمیر دندان

مقدار کمی از خمیر دندان به آرامی بر روی قطعه طلا بمالید این کار می تواند لایه کدری را که بر روی جواهرات مورد علاقه تان شکل گرفته را حذف کند. خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی مواد ساینده نباشد، زیرا ممکن است روی طلا خراش ایجاد کند. شما می توانید از یک مسواک نرم برای تمیز کردن استفاده کنید.

3- مایع ظرفشویی

چند قطره مایع ظرفشویی ملایم را در یک کاسه کوچک پر از آب گرم اضافه کنید. از مسواک نرم برای تمیز کردن و برق انداختن طلا و جواهراتتان استفاده کنید. تمام سطوح طلا را حتی درز و شکاف ها را نیز تمیز کنید. طلا را با آب گرم بشویید.

سپس از یک پارچه نرم و بدون پرز برای خشک کردن جواهرات استفاده کنید. با این روش طلا و جواهراتتان به زیبایی خواهد درخشید.

4- الکل ایزوپروپیل

مالیدن الکل به طلا نیز می تواند جرم و چربی و تیرگی انگشتر و گردن بندتان را برطرف کند. با گذر زمان، سلول های مرده پوستتان، چربی و آلودگی ها روی سطح طلا و جواهرات می نشیند و یک لایه نازک کدر روی طلا ایجاد می شود و باعث می شود طلا کثیف و کدر شود. طلا و جواهرات را در الکل فرو برید تا چربی ها و جرم و آلودگی ها را از بین ببرید و سطح طلا را تمیز و براق کنید.

5- جوش شیرین

برای تمیز کردن طلا و جواهرات با ترکیب یک پیمانه آب و سه پیمانه جوش شیرین خمیری درست کنید. برای برای پاکسازی سطح طلا از یک مسواک قدیمی با برس نرم استفاده کنید و سطح طلا را با مخلوط آغشته کنید.

6- سرکه و جوش شیرین

یک لایه نازک از جوش شیرین را روی سطح طلا و جواهراتتان بزنید و سپس مقدار کمی سرکه را روی آن بریزید. این روش کمک می کند تا سطح طلا براق و درخشان و تمیز شود.
این روش تمیز کردن برای پاکسازی مروارید و سنگ های قیمتی مناسب نیست، زیرا می تواند به سطح آن ها آسیب وارد کند و موجب شل شدن و گشاد شدن زیورآلات در گردن یا دست شود.

7- آمونیاک

برای تمیز کردن جرم و لکه از سطح طلا و جواهرات کثیف، یک بخش آمونیاک و شش بخش آب را ترکیب کنید و قطعه طلا را به مدت 30 دقیقه در این محلول خیس کنید تا پاک شود. سطح نازک مروارید هنگام تماس با این محلول آسیب می بیند، بنابراین از این روش برای تمیز کردن مروارید استفاده نکنید.

8- پارچه پنبه ای نرم

برای تمیز کردن طلا و جواهرات، قطعه طلا را کاملا شستشو دهید و سپس سطح آن را با استفاده از یک پارچه نرم پنبه ای تمیز و خشک کنید.

نکات مهم هنگام شستشوی طلا

اگر انگشتر طلایی شما دارای سنگ‌های قیمتی مانند الماس است، مطمئن شوید که در هنگام تمیز کردن و جرم گیری طلا گوشه‌های آن آسیب نبیند. به ‌هیچ ‌وجه از سفیدکننده‌ها برای تمیز کردن جواهرات خود استفاده نکنید. به عبارت بهتر زیورآلات خود را به‌ هیچ‌ عنوان در معرض تماس با کلر قرار ندهید زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ دائمی آن‌ها شود. مسواک‌های زبر باعث ایجاد خراش بر روی جواهرات طلا و سنگ‌های قیمتی می‌شوند. بنابراین بهتر است از آن‌ها برای تمیز کردن طلاها و جواهرات خود استفاده نکنید. سنگ‌های اوپال بسیار ظریف بوده و لازم است که در هنگام تمیز کردن آن‌ها به این مورد توجه داشته باشید که از خمیردندان یا تمیزکننده های اولتراسونیک، ساینده و مواد شیمیایی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.