بررسی مشکلات سیم جمع کن جاروبرقی

جاروبرقی یکی از لوازم برقی پر استفاده در خانه ها است. این وسیله نقش بسیار مهی در تمیزی خانه دارد. شما با کمک جاروبرقی می توانید به راحتی از شر تمامی گرد و غبارها و کثیفی ها خلاص شوید. جاروبرقی های مدرن با قدرت مکش بالا، این امکان را فراهم می کنند تا شما در سریعترین زمان ممکن، با حداقل مصرف انرژی، محیط پیرامون خود را تمیز نمایید.

اما جاروبرقی هم مانند سایر لوازم مصرفی، با گذشت زمان، دچار مشکلات و نقص هایی می شود که نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعه پیدا می کند.

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای جاروبرقی پیش آید، کم شدن مکش جاروبرقی، خراب شدن موتور جاروبرقی، شنیدن صدا از موتور و یا بدنه جاروبرقی، خراب شدن چرخ ها، پاره شدن شیلنگ، مشکل در سیم جمع کن جاروبرقی و … است. هر یک از این مشکلات علت ها و راه حل های مختلفی دارند. در ادامه مطلب تصمیم داریم تا به دو تا از شایع ترین این موارد یعنی مشکل در سیم جمع کن و موتور جارو برقی بپردازیم و علت ها و راه حل های هریک را تشریح کنیم. راستی آیا شما می توانید موتور جاروبرقی خود را تعویض کنید؟

سیم جمع کن جاروبرقی

قبل از استفاده از جاروبرقی ابتدا باید سیم آن را خارج نموده و به برق وصل نماییم. پس از پایان جارو کشیدن هم باید سیم را با کمک دکمه سیم جمع کن جمع کرده و جاروبرقی را به مکان خود برگردانیم. حال اگر در زمان استفاده سیم را بیش از اندازه باز کنیم و بکشیم، یا هنگام جمع کردن سیم، به شیوه ای نادرست این کار را انجام دهیم، این قسمت از جاروبرقی با مشکل مواجه می شود.

اشکال در سیم جمع کن جاروبرقی، نه تنها سبب عدم جمع شدن سیم به صورت خودکار می شود، بلکه قطع برق دستگاه و عدم رساندن جریان صحیح برق به موتور را هم به همراه دارد.

علاوه بر استفاده نادرست، بعضی از قطعات داخلی سیم جمع کن هم ممکن است که به مرور زمان دچار خرابی شوند، در این شرایط شما باید آن قطعه معیوب را تعمیر و یا تعویض نمایید تا سیم جمع کن جاروبرقی بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

قبل از اینکه به راهنمای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی برسیم، لازم است تا ابتدا وضعیت را به درستی بررسی نماییم تا پی به علت مشکل ببریم و سپس در جهت رفع آن بکوشیم. برای این منظور باید برای شروع تعمیر جاروبرقی مراحل زیر را دنبال کنید.

  • اجزای داخلی سیم جمع کن را تمیز کنید.
  • قطعات داخلی سیم جمع کن را بررسی کنید.

اجزای داخلی سیم جمع کن را تمیز کنید.

شما قبل از هر اقدامی باید مسیر حرکت سیم را تمیز نمایید. استفاده از جاروبرقی در دراز مدت، سبب می شود که مسیر حرکت سیم از گرد و غبار و پرز مسدود شود. در این شرایط سیم نمی تواند به صورت روان حرکت نماید. با کمک چراغ قوه مسیر حرکت سیم را بررسی کنید و هر قسمتی که نیاز بود به خوبی و با دقت تمیز کنید. اگر لازم است قاب جارو را هم باز کنید و قطعات داخلی را هم به طور کامل تمیز کنید.

قطعات داخلی سیم جمع کن را بررسی کنید.

اگر با تمیز کردن، مشکل سیم جمع کن برطرف نشد، باید به سراغ قطعات داخلی آن بروید. قطعات داخلی سیم جمع کن عبارت اند از:

سیم به دور یک قرقره پیچیده است.

فیوز شیشه ای که وظیفه تامین و انتقال برق مورد نیاز موتور را بر عهده دارد.

در داخل قرقره رول های دواری وجود دارد که سیم با شاخک های فلزی به بالا و پایین آن متصل است.

کنتاکت ها یا شاخک های فلزی که وظیفه انها اتصال سیم به بالا و پایین رول است.

ترمز که مانع باز شدن بیش از اندازه سیم می شود و اجازه نمی دهد که سیم از رول جدا شود.

سیم های کوچک رابط که با رنگ های روشن و تیره مشخص شده اند.

هریک از این قطعات ممکن است دچار ایراد و نقص شده باشند و کوچکترین نقص در عملکرد آنها موجب می شود تا سیم جمع کن نتواند به درستی کار خود را انجام دهد. شما با داشتن دانش فنی لازم می توانید نسبت به تعمیر و تعویض این قطعات اقدام نمایید؛ اما اگر دانش و تبحر لازم را در خود سراغ ندارید؛ حتما کار را به افراد متخصص بسپارید. زیرا کوچکترین اشتباه می تواند به جاروبرقی شما آسیب جدی وارد نماید.

موتور جاروبرقی

موتور یکی از اصلی ترین قطعات در هر وسیله برقی، از جمله جاروبرقی است. کوچکترین ایراد در این قسمت از دستگاه مانع عملکرد مطلوب آن می شود. بعضی از ایرادات موتور جاروبرقی قابل حل است و از طریق تعمیرات می توان آن را مانند روز اول، نو کرد. اما گاهی اوقات ممکن است شدت آسیب وارد شده به اندازه ای زیاد باشد که با تعمیر درست نشود، در این شرایط نیاز داریم که به تعویض موتور جاروبرقی بپردازیم.

تعویض موتور جاروبرقی به گفته متخصصان این حوزه کار سخت و پیچیده ای نیست و افراد عادی هم می توانند به تعویض ان بپردازند. اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر توانایی لازم برای انجام این دست تعمیرات را در خود نمی بینید، حتما از دانش متخصصین و تعمیرکاران استفاده نمایید. تعویض موتور در تمامی مدل های جاروبرقی تقریبا یکسان است و ما به عنوان نمونه به سراغ برند پارس خزر رفته ایم. با راهنمای تعویض موتور جاروبرقی پارس خزر همراه ما باشید.

تعویض موتور جاروبرقی

ابتدا فیلتر دستگاه را خارج نمایید.

در قسمت فن، زبانه باز کردن پوشش پلاستیکی را بکشید و پوشش فن را بالا بیاورید و فن را خارج نمایید.

با کمک پیچ گوشتی پیچ ها را باز نمایید و پوشش موتور را در بیاورید.

مشاهده می کنید که موتور در میان پلاستیکی از جنس فوم احاطه شده است، این پلاستیک ها را از موتور جدا نمایید. موتور به سیم هایی اتصال دارد که باید تمامی این سیم ها را از موتور جدا کنید. . پس از جدا کردن سیم ها، موتور را در بیاورید. نکته: قبل از جدا کردن سیم ها، از نحوه اتصال آنها به موتور عکس بگیرید تا در هنگام اتصال مجدد با مشکل مواجه نشوید.

موتور جدید را درون محفظه قرار دهید.

اتصالات سیم ها را مطابق عکس برقرار نمایید.

فوم پلاستیکی را اطراف موتور جدید قرار دهید.

پوشش پلاستیک را نصب کنید و با کمک پیچ گوشتی، پیچ های آن را محکم کنید.

فن را در جای خود قرار داده و پوشش آن را ببندید.

فیلتر را نصب کنید و پوشش آن سر جای خود را قرار دهید.

بدین ترتیب شما توانستید موتور جدید را جایگزین موتور معیوب خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.