ایا طلا هندی رنگش ثابت است؟

طلا یکی از گرانبهاترین و کمیاب ترین فلزات موجود بر روی زمین است. علاوه بر زیبایی که طلا به عنوان یک اکسسوری برای زنان دارد، نباید از جنبه سرمایه گذاری طلا هم غافل شویم.

یکی از انواع طلا که امروزه به صورت گسترده وارد بازار شده است و مورد استقبال عموم قرار گرفته، طلای هندی می باشد. طلای هندی به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به طلای ایرانی و ایتالیایی دارد و همچنین به دلیل پر زرق و برق بودن، به یک گزینه مناسب برای خرید طلا تبدیل شده است.

طلای هندی، همانگونه که از نامش پیداست طلا است و نباید نگران تغییر رنگ آن بود، به عبارت دقیق تر طلای هندی رنگش ثابت است. البته به شرط اینکه فروشنده بدل را جایگزین طلا هندی نکرده باشد.

خرید طلای هندی هم دارای شرایط خاصی می باشد و باید طلا هندی رنگ ثابت را در هنگام خرید تشخیص دهیم.

در این مطلب ابتدا به معرفی طلا هندی خواهیم پرداخت و سپس به بررسی انواع طلا هندی، قیمت طلا هندی و تفاوت آن با طلای ایرانی خواهیم پرداخت.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

معرفی طلای هندی

طلای هندی که اغلب ما با رنگ زرد بسیار پررنگ و اندازه‌های بزرگ آنها را می‌شناسم، تاریخچه‌ی غنی و مدل‌های بسیار متنوعی دارد. سبک‌های مختلف طلا و جواهر هند ممکن است فقط توسط مردم یک بخش یا اهالی منطقه‌ای خاص مورد استفاده قرار بگیرند. یا در چندین استان مختلف استفاده شوند. به این معنی که طراحی طلا در شهرهای مختلف هند با هم فرق دارد.

تعیین ارزش طلاهای هندی پیچیده‌گی‌های خاص خود را دارند. قیمت طلاجات هندی هم بر اساس قدرت خرید مردم تعیین و مشخص می‌شود. یعنی در مناطق یا شهرهای اعیان‌نشین قیمت بالاتری دارد.

زنان هندی اغلب طلاهای کلاسیک استفاده می‌کنند. زیورآلات آنها هم علاوه بر گوشواره، دستبند، گردنبند و انگشتر، شامل پا بند، سربند، سنجاق سر و دیگر تزئینات برای گوش و مو است. باید بدانید طلا در فرهنگ هندی‌ها نقش بسیار مهم و ارزشمندی دارد. صنعت طلاسازی در این کشور پهناور نیز بسیار رایج و محبوب است و اغلب محصولات آن به صورت دست‌ساز تولید می‌شوند. اما جواهرات هندی در کشور های دیگر به این شکل مورد استفاده قرار نمی گیرند و مختص هندوستان هستند.

طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه‌ی بزرگ و براقیت خود مشهور است. این سه ویژگی در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به‌مقدار فراوان به‌صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلا هندی به شمار می‌آید.

نکته جالب توجه این است که طلا هندی عیار پایین‌تری نسبت به سایر طلاها و طلای ایرانی است. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۴ و حتی پایین‌تر انجام می‌شود.

انواع طلا هندی

طلا هندی طیف گسترده و وسیعی از سبک‌ها و طرح‌های مختلف را دارد. به‌عبارت دیگر مدل و سبک طلا هندی بر‌گرفته از فرهنگ‌ها و باور و اعتقادات مردم هند است. جالب است بدانید که طراحی طلا هندی در شهرهای مختلف این کشور دارای تفاوت‌هایی با یک‌دیگر هستند.

گستره طرح‌های متنوع زیاد است و هر‌کدام کاربرد خاص خود را دارند. کاربرد طلا هندی ملیله کاری‌شده در ساخت زیورآلات هندی بسیار زیاد مشاهده می‌شود. این طرح هم محبوبیت زیادی دارد و دارای طرفداران زیادی است. نوعی طلای قدیمی در هند وجود دارد که طلای هندی کندان نام می‌گیرد و از جواهرات سنتی در هند محسوب می‌شود.

برای تولید این نوع طلا هندی الماس، یاقوت، زمرد و سایر سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. سبک طلای هندی از این نوع ظریف بیشتر در قالب گردنبند، دستبند و گوشواره به وجود می‌آید. از موارد دیگری که در طلا هندی دیده می‌شود مینا‌کاری است. وجود مینا‌کاری نیز در طلا هندی در سبک‌های مختلف از مرسومات است. طلا هندی مینا‌کاری به عنوان اثری هنری، زیبا و چشم‌نواز به افراد فروخته می‌دهد  شود.

این محصولات تنوع بسیار بالا دارند. طرح کلاسیک طلا هندی از سبک سنتی و دست‌ساز الهام گرفته است. از دیگر موارد طلا هندی که بسیار رایج هم هستند، دسته زیورآلات فانتزی و تزئینی به حساب می‌آیند. جواهرات حکاکی شده معروف به طلای هندی پادشاهان نیز در انواع رنگی و بسیار ظریف عرضه و تولید می‌شوند. در طراحی این نوع زیورآلات هندی سنگ‌های قیمتی به کار رفته است.

قیمت طلای هندی

قدرت خرید مردم است که تعیین‌کننده قیمت طلا هندی به حساب می‌آید. همان‌گونه که پیش تر ذکر شد، قیمت طلا هندی در بخش های مختلف هند با یک دیگر تفاوت دارد و به وضعیت اقتصادی مردم هر منطقه وابسته است.

به‌عنوان مثال در قسمت‌های اعیان نشین، طلا هندی با قیمت بالاتری به افراد فروخته می‌شود. نوع و سبک زیورآلات هندی نیز در قیمت این نوع طلاها موثر خواهد بود. نمونه‌های مینا‌کاری دارای قیمتی مناسب است و گزینه‌ای مقرون‌ه‌صرفه برای خرید شناخته می‌شود.

انواع طلا هندی در نمونه‌های دیگری که سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته شده باشد، قیمت بیشتری را دارا خواهد بود. به‌طور کل طلا هندی به دلیل‌های گوناگونی مانند وزن سبک تر و عیار پایین‌تر، قیمت پایین‌تری دارد. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۸ و ۱۴ انجام می‌شود و همین امر باعث شده است که شاهد کاهش قیمت طلا هندی به صورت چشمگیری باشیم.

تفاوت‌های میان طلای ایرانی و طلای هندی

تفاوت طلای هندی در معیارها و پارامترهای زیادی با طلای ایرانی دیده می‌شود. طلای ایرانی معمولا ظریف‌تر، ساده‌تر، زیباتر است و دارای اجرت ساخت بالاتری نسبت به طلا هندی خواهد بود. برای اینکه طلا و زیورآلات ایرانی ساخته شود، معمولا طلای ۱۸ عیار به‌کار می‌رود چنانچه طلا هندی عیار ۱۴ و پایین‌تر را دارا خواهد بود.

با توجه به مواردی که ذکر شد، این امر نتیجه می‌شود که طلای ایرانی دارای ارزش و قیمت بیشتری نسبت به طلا هندی است. به لحاظ ویژگی‌های ظاهری نیز رنگ طلا هندی پررنگ‌تر جلوه می‌کند و براقیت آن نسبت به طلای ایرانی بیشتر است.

طلای ایرانی در مقایسه با طلا هندی کدر و کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که فروش طلا با عیار کمتر از ۱۸ در ایران ممنوع اعلام شده است. دلیل این امر این است که استاندارد کشور بر مبنای ۱۸ عیار بنا شده است. طلای ایرانی به دلیل اینکه عیار بالایی دارد، گزینه مناسب‌تری از طلا هندی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

روش‌های تشخیص طلاجات هندی اصل

برای تشخیص زیورآلات هندی نیز همانند دیگر انواع طلا باید کد روی آن را چک کنید. اعداد و حروف روی طلا باید خوانا درج شده باشد. کد طلاهای هندی BIS است که مخفف عبارت انگلیسی «اداره‌ی کل استانداردهای هند» است. این کد از ۵ بخش زیر تشکیل شده است:

  1. لوگو BIS
  2. عیار طلا
  3. لوگوی سازمان تایید کیفیت طلاهای هندی
  4. کد یا شناسه‌ی طلاساز
  5. سال تولید طلا

در کشور هند طلاهایی که کد BIS ندارند با قیمت پائین‌تری خرید و فروش می‌شوند زیرا کیفیت و اصل بودن طلاها مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.