کاهش ۱.۵ متری تراز آبی دریای خزر

کاهش ۱.۵ متری تراز آبی دریای خزر

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نشست بررسی و تبادل نظر درخصوص مخاطرات زیست محیطی استان که با حضور مشاور ارشد و کارشناسان جایکا در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی موجود در کشئر‌های در حال توسعه بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: پدیده‌های ناگوار زیست محیطی همچون ریزگردها، آلودگی خاک، بیماری جنگل‌های زاگرس، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و پسماند و فاضلاب مناطق مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان، مشکل مدیریت پسماند و پس آب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی را داریم، افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات زیست محیطی تالاب انزلی به کاهش تراز آبی دریای خزر باز می‌گردد.

محمدپور، صنوبرکاری، تالاب خواری و انباشت رسوبات بالادست را از دیگر مشکلات تالاب انزلی دانست و یادآور شد: براساس آخرین گزارشات دانشگاه تهران سالانه یک سانتیمتر از عمق تالاب کم می‌شود.

وی، پهنه آبی تالاب انزلی را حدود ۱۹ هزار هکتار دانست و تاکید کرد: عمق تالاب در حال کاهش پیدا کردن است و در حال حاضر به ۱۶ هزار هکتار رسیده است. خوشبختانه دولت تدبیر و امید حساسیت ویژه‌ای برای احیای تالاب انزلی دارد.

این مقام مسئول، شهرستان‌های رشت، صومعه سرا و انزلی را دخیل در وضعیت تالاب دانست و متذکر شد: در حوزه تالاب انزلی یکصد هکتار رفع تصرف کرده ایم و به دنبال پیشگیری از تصرف تالاب هستیم. در این راستا مشارکت تشکل‌های زیست محیطی غیر دولتی بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.