پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه باعث کاهش تورم می‌شود

احمد قدسی، کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: برای بانک قرض‌الحسنه می‌توان چندین مزیت عمده برشمرد. اول اینکه قرض‌الحسنه در اعتقادات ما ریشه‌های بسیار عمیقی دارد. خلق پول هم اگر قرار است صورت بگیرد باید بصورت قرض‌الحسنه باشد. از سوی دیگر وام‌های قرض‌الحسنه معمولا برای مصارف واقعی مردم که راه‌انداز صنعت هستند کاربرد دارد.

وی افزود: مصارفی چون مسکن، خودرو یا لوازم خانگی می‌تواند خود مولد تولید شود. از سوی دیگر وام‌های کلانی که بانک‌ها برای بخش‌های غیرمولد اعطا می‌کنند معمولا صرف ساخت و ساز در شمال تهران یا واردات و امثالهم می‌شود که نه تنها خیلی وقت‌ها سودی برای اقتصاد ندارد بلکه ضرر هم دارد. در بانک‌های قرض‌الحسنه توزیع بهتری نیز صورت می‌گیرد نسبت به بانک‌های معمولی و بسیاری از وام‌های کلان به نزدیکان و افراد ذی‌نفوذ اعطا می‌شود، لذا توزیع عدالت در بانک‌های قرض‌الحسنه به شکل بهتری صورت می‌گیرد.

قدسی با تاکید بر اینکه پایین آوردن سود موجب رونق تولید می‌شود خاطرنشان کرد: امروز اگر سود بانکی هم صفر درصد شود مردم مبادلات مالی خود را افزایش خواهند داد چرا که سودی در ساکن کردن پول نمی‌بینند. اما پولی از بانک‌ها خارج نمی‌شود بلکه از بانکی به بانک دیگر منتقل می‌شود. 

این کارشناس امور بانکی افزود: امروز 97 درصد پول مردم در بانک‌ها در حال دست به دست شدن است و از این سیستم خارج نمی‌شود. لذا همه بانک‌ها می‌توانند وام‌های قرض‌الحسنه اعطا کنند و این باعث کاهش تورم خواهد شد. وقتی نرخ بهره 20 درصد وجود دارد این امر خود به خود منجر به تولید تورم می‌شود. با پرداخت وام‌ها بصورت قرض‌الحسنه یکی از شروط لازم برای کاهش تورم در کشور است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تولیدگنندگان نیز می‌توانند روی یه سرمایه کمکی با سود کم حساب باز کنند و بسیاری از افرادی که قصد دارند سرمایه گذاری کرده و یک کار تولیدی شروع کنند می‌توانند روی این سرمایه‌های با سود اندک برای شروع کار حساب باز کنند و این باعث افزایش انگیزه برای ورود به کار تولیدی می‌شود.

قدسی با برشمردن سایر مزایای بانک‌های قرض‌الحسنه اشاره داشت: از دیگر مزایای بانک‌های قرض‌الحسنه این است که بدنبال حداکثرسازی سود نیستند. وقتی بانک بدنبال حداکثرسازی سود می‌رود در نهایت به سمت تجارت‌هایی می‌رود که برایش در کوتاهترین مسیر بیشترین پول را ایجاد کند لذا تمایلش به سمت کارهای غیر مولد می‌رود.

 وی افزود: مشکل بزرگ دیگر بانکداری ما امروز معوقات بانکی است. اگر با دقت بنگریم می‌بینیم که کمترین معوقات بانکی امروز به بانک‌های قرض‌الحسنه برمی‌گردد.

این کارشناس امور بانکی اظهار داشت: بانک‌های قرض‌الحسنه نه به سپرده‌ای سود می‌دهند و نه از وامی سود می‌گیرند. آن مقدار سود هم که بعنوان کارمزد گرفته می‌شود صرف هزینه‌های جاری بانک و حقوق کارکنان می‌شود. بانکی که آستان قدس هم درصدد تاسیس آن است هم از همین جنس خواهد بود.

وی افرود: اینکه می‌گویند نرخ بهره‌بانکی باید متناسب با تورم باشد یک مغالطه است. اصلا این نرخ بهره‌بانکی در واقع خودش تورم‌زاست.

قدسی با اشاره به خلق پول توسط بانک‌ها گفت: در دنیای امروز بخش عمده‌ای که دست مردم است در واقع پول‌هایی است که توسط بانک‌های تجاری خلق شده است. هرگاه بانک وامی به کسی می‌دهد از حساب هیچ‌کس آن پول را برنمی‌دارد، لذا در واقع بدین ترتیب پول خلق شده است. البته خلق پول بانکی منحصر در وام‌دهی نیست. بانک‌ها در واقع هرگونه پرداخت مثل پرداخت حقوق کارکنان یا پرداخت بهره را با خلق پول انجام می‌دهند. البته باید دانست که همانطور که خلق پول وجود دارد، انهدام پول هم وجود دارد. هنگامی‌که وام‌ها به بانک بازپرداخت می‌شود یا قسطی بازگشت داده می‌شود پول معدوم می‌شود. حال اگر میزان پول خلق شده از میزان پول معدوم شده بیشتر باشد در واقع افزایش حجم پولی صورت گرفته است. البته در همه کشورها حجم پول رو به افزایش است.

وی افزود: خلق پول مانند چاقو است که می‌تواند هم کاربرد مثبت داشته باشد هم منفی. اگر این پول خلق شده درست تخصیص داده شود و صرف صنایع مولد و پیشران شود، می‌تواند اقتصاد کشور را به جلو ببرد چرا که پشتوانه‌ای برای تولید اشتغال در کشور می‌شود.این خلق پول تورم آنچنانی هم بوجود نخواهد آورد و آن اندک تورمی را هم که بوجود می‌آورد باعث رشد اقتصادی می‌شود. اما اگر از این خلق پول در سفته‌بازی و واردات و دلالی و خرید و فروش مسکن و زمین در شمال تهران شود طبیعتا باعث ضربه به اقتصاد می‌شود. باعث افزایش تورم در کشور می‌شود. این را هم باید دانست که برای پیشرفت کشور نیاز به خلق پول است. چرا که تولید کالا و خدمات جدید نیاز به حجم پول جدید در سطح اقتصاد کلان دارد. 

وی در نهایت گفت:این حجم پول باید قبل از آنکه تولید کالا بوجود بیاید تولید شود و به سرمایه در گردش تبدیل شود. لذا پیشرفت کشور بدون خلق پول امکان پذیر نیست. لذا خلق پول می‌تواند در خدمت جامعه و اقتصاد باشد و اساسا بدون خلق پول امکان رشد سریع وجود ندارد، نمی‌توان گفت این خلق پول ربا است. البته باید دانست که اگر بانک‌های خصوصی از خلق پول استفاده کنند در واقع مشکل ایجاد می‌کند و می‌تواند حتی ربا باشد. چرا که منافع آن به جیب عده‌ای خاص از مردم می‌رود. اما خلق پولی که در خدمت رشد، پیشرفت و عدالت باشد و منابع را با عدالت توزیع کند کاملا قابل دفاع است. لذا این جمله که چون خلق پول بد است لذا بانک قرض‌الحسنه هم مردود است عبارتی اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.