محاسبه قیمت طلا دست دوم

طلا یکی از مهمترین سرمایه هایی است که می توان به عنوان یک پشتوانه پر بازده روی ان حساب کرد. شما می توانید هم از طلا به عنوان یک اکسسوری زیبا و لوکس استفاده نمایید و هم اینکه آن را یک ذخیره مالی تصور کنید.

خرید طلا یکی از مواردی است که می تواند به مسائل زیادی وابسته باشد. شما هنگامی که برای خرید طلا مراجعه می کنید و از قیمت روز طلا اطلاع می یابید، انتظار دارید که قیمت قطعه طلای خریداری شده هم بر اساس همان محاسبه شود. در صورتی که چنین نیست.

هنگامی که طلای نو خریداری می کنید معمولا فروشنده مبلغی را به عنوان دستمزد ویا کارمزد بر روی قیمت طلای شما می کشد. این قیمت تقریبا بدین صورت است که شما باید هزینه وزن طلا + سود طلافروش+ اجرت ساخت + مالیات بر سود و اجرت طلافروش را به فروشنده بپردازید.

در صورتی که اگر شما طلای دسته دوم و یا طلای کارکرده خریداری می کردید، این قیمت بسیار پایین تر و کمتر از قیمت طلای نو بود.

در ادامه تصمیم داریم به بیان این مطلب بپردازیم که قیمت طلای دسته دوم، در شرایطی که قصد فروش دارید و یا هنگامی که تصمیم دارید طلای کارکرده بخرید، پگونه محاسبه می شود.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

محاسبه قیمت طلای دسته دوم

وقتی میخواهیم طلای دست دوم خودمونو را بفروشیم و یا طلای دست دوم بخریم، اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که قیمت فروش طلای دست دوم چطور حساب میشه؟ چقدر تفاوت قیمت با هر گرم طلای نو داره؟ یا اینکه اصلا چطور طلای دست دوم بخریم؟

در پاسخ به این سوالات باید ببینیم که وقتی طلایی نو میخریم چه هزینه هایی علاوه بر وزن طلا پرداخت می کنیم. در حال حاضر و با قانون جدید محاسبه قیمت طلا در سال 1401 به اینصورت است که هزینه وزن طلا + سود طلافروش+ اجرت ساخت + مالیات بر سود و اجرت طلافروش را برای قیمت نهایی طلای شما در نظر می گیرند.

 

در این مقاله، صرفا درباره طلای زینتی شما که قصد فروشش را دارید، صحبت می‌کنیم؛ همان طلایی که به آن متفرقه، شکسته یا مستعمل یا طلای دست دوم  هم می‌گویند تا ببینیم تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چگونه محاسبه می‌شود.
وقتی میخواهید طلای دست دوم بفروشید اتفاقی که می افتد این است که پولی که بابت طلای شما می‌پردازند، فقط پول طلای خام است آن هم با عیاری کمتر(معمولا طلای 18 عیار را با عیار 17 میخرند).

یعنی اجرت ساخت، سود طلافروش و مالیاتی که قبلا برای این طلا پرداخته بودید، سوخت و هزینه این دارایی خود حسابش کنید. وقتی طلای دست دوم میفروشید فقط فلز طلای آن و وزنی که دارد اهمیت دارد و اگر سنگ آن نیز با ارزش باشد ممکن است قیمتی نیز بابت آن بپردازند وگرنه آن را جدا کرده و فقط وزن طلا را در نظر می گیرند یعنی وزن طلا بدون سنگ(سنگ هایی نظیر: سنگ‌های کار، بدلی و اتمی باشند، هیچ ارزشی ندارند و بابتشان پولی دستتان را نمی‌گیرد.)

آیا قیمت طلای دست دوم من با قیمت تابلو( قیمت لحظه ای طلای 18 عیار) محاسبه می شود؟

خیر، طلای دست دوم با قیمت طلای 18 عیار نو خریداری نمی شود و هیچ طلافروشی این ضرر را نمی کند که پول طلای نو را به طلای دست دوم شما بپردازد. طلافروش باید از خرید طلای شما سود کند، که دو حالت بوجود می آید:

  • طلای دست دوم شما شکسته است و بدرد استفاده مجدد نمیخورد، در اینصورت برای ذوب کردن و تبدیل به طلای آب شده خرید می کند.
  • طلای دست دوم شما سالم است و قابل استفاده مجدد؛ در اینصورت با کمی جلادهی و تمیز کردن آن دوباره اقدام به فروش طلای دست دوم شما می کند.

حالت اول: خرید طلای دست دوم برای ذوب کردن آن

اگر قرار بر ذوب طلای دست دوم شما باشد، باید به قیمتی از شما بخرد که خودش بتواند سود کافی بدست بیاورد. بنابراین درصدی از قیمت تابلو کمتر می‌شود، چیزی در حدود یکی دو درصد. اما در بازار طلا، زبان رایج درصد نیست بلکه «عیار» است.

لذا به‌جای اینکه بگویند یک درصد زیر قیمت می‌خریم، می‌گویند طلای شما را با عیار 740 می‌خریم(رایج ترین حالت ممکن همین خرید طلای شما با عیار 740 و گاهی نیز خرید طلا با عیار 17 است). یعنی محاسبه می‌کنند و قیمت تابلو که هجده عیار هست (750) به قیمت یک گرم 740 تبدیل می‌کنند و این تفاوت را سود خود میدانند. ( البته اگر نوسان بازار زیاد باشد معمولا با عیار 730 هم میخرند و این بستگی به میزان چانه زنی شما دارد)

حالت دوم: طلای شما تمیز و سالم است و طلافروش برای فروش مجدد آن را میخرد

در این حالت اگر طلافروش آشنای شما باشد ممکن است طلای شما را با عیار 18 یا همان 750 نیز بخرد، چونکه بعد از خرید و جلا دادن آن با سود بیشتری می فروشد. پس حواستان باشد اگر طلای شما نو است همان عیار اصلی یعنی عیار 18 را ملاک قرار دهید.

پس در پاسخ به این سوال که “چطور قیمت طلای دست دوم را حساب کنم؟” روش آسان زیر را پیشنهاد می دهیم:

وزن طلای خود را که معمولا 18 عیار است از فاکتور آن بخوانید( در فاکتور طلافروشی معمولا وزن طلا و سنگ جداجدا نوشته می شود). وزن گرمی طلای خود را در عدد قیمت لحظه ای یک گرم طلای 18 عیار تابلو ضرب کنید و قیمت ریالی طلای خود را بدست آورید.

حال قیمتی را که بدست آوردید در عدد 750 ضرب کنید و بر عدد 740 تقسیم کنید. عدد بدست آمده قیمت طلای دست دوم شما است.

روش بدست آوردن کف قیمتی برای یک گرم طلای دست دوم:

قیمت 1 گرم طلای 18 عیار ضربدر 740 و سپس تقسیم بر 750

مثال( با قیمت هر گرم طلای 18 عیار 1.309.000 تومان در تاریخ 11 اردیبهشت 1401):

1.309.000 ضربدر 740 و بعد تقسیم بر 750 می شود: 1.291.000 تومان یعنی حدود 20 هزار تومان تفاوت پس

در مجموع حدود 15 تا 20 هزارتومان زیر قیمت تابلو باید طلای شما را بخرند.

آیا گران‌تر هم می‌توانید بفروشید؟ بله! اگر برای فروش طلایتان مصمم شدید، حتماً چند جا قیمت کنید. ممکن است یک طلافروش به هر دلیل عجله داشته باشد تا پول نقدش را تبدیل به طلا کند و از شما به قیمتی مناسب‌تر از همسایه‌اش بخرد. یا اینکه یک طلافروشی، ویترینش پر از طلای دست‌دوم بدون اجرت باشد و طلای شما هم تمیز و قابل استفاده؛ مطمئنا این طلافروش، مبلغ بیشتری به شما پیشنهاد می‌کند.

همه این محاسبات مربوط به زمانی است که قیمت طلا، نوسان شدید نداشته باشد. در زمان نوسان هیچ قاعده و مبنایی پیدا نمی‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.