شاخص در سایه معاملات کم حجم بورس،102 واحد افت کرد

شاخص در سایه معاملات کم حجم بورس،102 واحد افت کرد

نخستین روز معاملاتی بورس پس از پایان تعطیلات اربعین، کم حجم و کم رمق بود که نشان دهنده احتیاط فعالان بازار سرمایه است.
در معاملات امروز 497 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 177 میلیارد ریال در 45 هزار و 199 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان دهنده اغلب شاخص هاست، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 32 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 11 واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، هشت واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 122 واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 143 واحد پایین آمد، اما شاخص بازار دوم بورس 160 واحد بالا رفت.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 108 میلیون سهم به ارزش 137 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 121 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 92 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 74 میلیارد ریال جای گرفت. گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 64 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس) و رمپنا (مپنا) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند، اما فارس (هلدینگ خلیج فارس)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وخاور (بانک خاورمیانه) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

**رشد 6 پله ای فرابورس
بازار فرابورس ایران معاملات نخستین روز از هفته کاری جدید را با تداوم روند صعودی شاخص کل و دادوستد بیش از 225 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 240 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
در جریان بازار امروز آیفکس (شاخص فرابورس) با 6 پله صعود در نزدیکی ارتفاع 982 واحدی قرار گرفت.
بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس روز جاری شاهد پذیره‌نویسی اوراق مرابحه گندم بود که در همان نخستین دقایق 20 میلیون ورقه یک‌میلیون ریالی از این اوراق پذیره‌نویسی شد.
در مجموع، بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد معامله 20 میلیون و 600 هزار ورقه به ارزش حدود 20 هزار و 567 میلیارد ریال بود.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن هم شاهد جابه جایی بیش از 54 هزار ورقه به ارزش افزون بر 41 میلیارد ریال بودیم.
قیمت این اوراق همچنان در همان نرخ‌های گذشته در دامنه 753 هزار تا 791 هزار ریال دادوستد شد و تسه مهرماه 96 بالاترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.