تاریخچه ی بورس در جهان را مطالعه کنید

تاریخچه ی بورس در جهان

تاریخچه ی بورس در جهان

در این مطلب به بررسی جزئی تاریخچه ی بورس در جهان می پردازیم و سرآغاط بورس در دنیا را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بازرگانان و صرافان اهل بلژیک در قرن پانزده میلادی در مقابل خانه ی مردی به نام واندر بورس تجمع می کردند و به داد و ستد می پرداختند. به همین علت نام فعالیتی که بعدها یعنی در سال ۱۴۶۰ بازار متشکلی را شامل شد از اسم آن مرد بلژیکی که واندر بورس نام داشت برگرفته شد. نخستین بورس اوراق بهادار در دنیا در شهر آمستردام و توسط اولین شرکت چند ملیتی به نام «کمپانی هند شرقی هلند» پدیدار شد. به همین نحو، شرکت «کمپانی هند شرقی هلند» اولین شرکتی بود که سهام منتشر کرد. فعالیت‌های مرتبط با بورس در شهر لندن از اوایل قرن هجدهم میلادی و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد. این فعالیت‌ها در سال ۱۷۷۳ میلادی و با خرید ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جدیدی شد. در نهایت در سوم مارس سال ۱۸۰۱ میلادی، بورس لندن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

به عنوان سومین بورس بزرگ تاریخچه ی بورس نیویورک در گستره تاریخ، به سال ۱۷۹۲ بر می گردد. در ۱۷ می این سال، ۲۴ کارگزار بازار سهام در خیابان وال استریت نیویورک و زیر درختی دور هم جمع شدند و توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به توافقنامه “باتن وود” مشهور شد. آنها در ۸ مارس ۱۸۱۷ با تنظیم اساسنامه شروع به کار بورس نیویورک را رسمیت بخشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.